| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
PeterG

Blev medlem: 17 Oktober 2006 Inlägg: 1014 Från: Saltsjö-Boo Stockholm
|
Skrivet: Fre Jan 12, 2007 22:00 Rubrik: Chevrolet 47a CKOS |
|
|
I dag har 47a Pickupen blivit godkänd på AB Svensk Bilprovning, så nu är det bara att börja riva isär för att montera ny framvagn från en chevelle 79a, 350 maskin mm.
Sedan blir det ny bes som ombyggt fordon.
Jag ska försöka hålla det hela uppdaterat här men det blir nog inte i samma tempo som somliga kan hålla...
Nu kommer arbetet att koncentreras på chassiet för att kunna åka i sommar. Sedan följer det efter med customisering av karossen efter sommaren. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Patrik

Blev medlem: 24 Februari 2006 Inlägg: 1525 Från: Bjurfors mellan Umeå-Lycksele
|
Skrivet: Fre Jan 12, 2007 22:22 Rubrik: |
|
|
Grattis nu kan förvandlingen börja. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Norlund

|
Skrivet: Lör Jan 13, 2007 13:51 Rubrik: |
|
|
Härligt!  _________________ "Never argue with an idiot.
They'll bring you down to their level, and then beat you with experience" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PeterG

|
Skrivet: Lör Jan 13, 2007 22:49 Rubrik: På gång |
|
|
Ska se om det lyckas att ladda upp lite bilder här, detta är lite över min datakunskap.
På väg till regbes.
Gammal och ny möts...
Den är lite sliten efter 60 års tjänst, ska försöka få en lite trevligare miljö här.
Har man ingen hÃ¥lsÃ¥g sÃ¥ löser man det pÃ¥ a´nnat sätt... Man kommer lÃ¥ngt med en huggmejsel ocksÃ¥.
Sådär ja. Nu börjar äntligen det roliga. Fronten är av och i morgon åker motorn ut. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dust rodder

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 0:29 Rubrik: |
|
|
| Vicken skön bil!!! "vill ha!!!" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
peter

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 1:37 Rubrik: |
|
|
| kanonläcker.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
percy
|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 2:38 Rubrik: |
|
|
Hva har du tenkt til Ã¥ gjøre med den Tøft prosjekt ! _________________ www.FrantzenRacing.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PeterG

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 12:18 Rubrik: |
|
|
Det är ju originallacken som är kvar på den så det blir nog en originalrenovering...
Nä, tanken är väl att sänka den ordentligt med hjälp av en 79a Chevelle framvagn och en modernare 10bultad bakaxel upphängd i GMs original fyrlink. Om ekonomin tillåter så blir det luftfjädring runt om.
Maskinellt så plockar jag ihop en 350 som inte blir någon värsting utan ca 270-300 hk. Till det har jag sedan en TH350 automat. Chassiemässigt så vill jag ha den modern men utan överdrifter.
I sommar så blir den förmodligen i primerstuk men längre fram så är en blank lackering planerad. Guld med flake på taket kanske. Men innan dess blir det en del customtrick också. Lite allmän rensning på handtag och emblem, andra framlysen mm. Jag får se vad det blir men den blir i klassisk stil med kapslar eller chromereversefälgar WWW mm. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
peter

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 17:18 Rubrik: |
|
|
| jag gjorde typ samma grejer på en 57a chev pickis och den vart jäkligt härlig att åka i.jag har förresten kvar orginaltanken om du är intresserad. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Chevy

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 17:56 Rubrik: |
|
|
Härliga bilder för ett pickup fan jag tycker att du skall behålla lacken som den är, härligare patina får man leta efter , sänk bara bilen allt som går så blir det kanon  _________________ Chevy -57 sedan
Chevy Pickup -47
Ford -39 Cupe |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PeterG

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 19:55 Rubrik: |
|
|
Hade tänkt mig en heldag i garaget, husmor tyckte annorlunda så nu har alla Julsaker försvunnit istället.
Det är i alla fall skönt att bli av med granen mm.
Visst är det patina på den men själv så föredrar jag nog något enhetligt ändå, men mn vet aldrig...
47an ska ha tanken under flaket och förmodligen bygger jag också på det viset, dock kan jag få tänka om om det blir trångt.
Jag kommer ju att sänka bilen ca 20cm. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
peter

|
Skrivet: Sön Jan 14, 2007 20:00 Rubrik: |
|
|
| jag byggde också en ny tank och stoppade i chassiet..det känns ju inte helt fräsct att ha den i cupen.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PeterG

|
Skrivet: Tis Jan 16, 2007 0:20 Rubrik: |
|
|
Nu börjar det närma sig.
Nu är den lös.
Oj, vad tomt det blev här nu.
Då återstår att märka in var bakaxel och framvagn sitter nu så att man kan lossa på axlarna och passa in dom nya grejorna. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PeterG

|
Skrivet: Lör Jan 20, 2007 23:14 Rubrik: |
|
|
Jag har svetsat ihop en fixtur för att kunna hålla ordning på var bakaxeln ska sitta.
Den ser ut att sitta väldigt långt bak men den är bara 30mm bakom axeln. Anledningen att den sitter en bit bakom är för att det ska gå att flytta axeln bakåt för att få hjulen mera riktigt i hjulhuset.
Så var då bakaxeln borta också. Någon som har en Caprice sedan axel liggandes? Annan GM axel med 4 3/4 bultmönster och ca 157cm bred går också bra. Tel 0731-803606 Gärna i närheten av Huvudstaden.
Det syns inte så bra här men nu är det 18cm till golvet.
Jag söker ett nytt garage, mitt har för högt golv under trummorna. Trummorna fram vilar på golvet och ändå så är bilen ca 8cm för hög... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Täftkråken

|
Skrivet: Sön Jan 21, 2007 13:11 Rubrik: |
|
|
Oj, vad jag vill ha en pickis!!
Det måste bli vårt nästa projekt...
// Elin |