Nailheads

Hotrod kustoms dragracing
Aktuellt datum och tid: 24 apr 2019, 00:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Force USA Resa 2018 Del 16.
InläggPostat: 06 apr 2019, 02:30 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 162
Ort: Umeå
Efter många om och men är jag tillbaka igen så vi fortsätter "storyn" utan vidare omsvep.

Det är fortfarande Fredagen den 19:e Oktober och platsen vi befinner oss på är Famoso Raceway och California Hot Rod Reunion.
Sist hadde vi gått igenom finbilsparkeringen och nu fortsätter vi med Swappet...för det har dom också längst ner på området denna helg, där finns det mycket nostalgiracedelar och annat fränt och det är hyfsat stort.

Här är ett Keith Black Hemi block som varit med om ett och annat motorskott, men dom går bra att svetsa så det är ingen större fara.

Bild


Insug i massor.

Bild


Mannen i den gula kepsen är "Too Tall" Pat Ganahl, en bilbyggare som var redaktör för några av dom största Amerikanska motortidningarna som Hot Rod, Rod & Custom och Rodders Journal bl a, han har även skrivit en hel del böcker om Hot Rods, tekniska böcker mm...för dom som nu mot förmodan inte vet vem han är. 8-)

Bild


Lite Mopar 426 Hemi porr, ett insug som användes i NASCAR på 60 och 70-talet som kallades "Bathtub" pga förgasarens placering i en fördjupning, säljaren hadde märkt det med "Rat Roaster" som ni ser men undertecknad snäll som han är talade om för honom vad dom kallades och jag gick förbi senare och då var det ommärkt till sitt rätta namn.
Kamrat Skytte har ett sånt på sin Hemi. 8-)

Bild


32 Ford Tudor Sedan.

Bild


Mer Ford, 34 5W Coupe.

Bild


Ännu mer Ford, 40 Ford Standard Coupe.

Bild


Rain For Rent teamet hadde sin trevliga frontmotordragster till salu med blown 392 Hemi.

Bild


Dom hadde också en bakmotordragster som dom såg ut på 70-talet med 426 Hemi.

Bild


Trevligt Gasserbygge, Willys 39 Coupe.

Bild


Depåmoppe som kan ha tillhört John Force för han var ju sponsrad av Castrol i många år och hadde denna lack på några av sina bilar i mitten på 90-talet...men den kan också vara byggd av ett stort John Force fan...större än mig då. :P

Bild


Mer street rod, Ford 33 Tudor Sedan.

Bild


Lite flathead delar bl a.

Bild


En av säljgatorna.

Bild


En sån här grill kan man ju ha i trägårn om man nu har plats vill säga, för det är faktiskt en grill.

Bild


Ett par Hemi toppar som också varit med om ett och annat i sitt liv, ett par av förbränningsrummen är svetsade så där har nog någon ventil eller två dansat runt.

Bild


Gamla NHRA Approved sprängkåpor till Chevy.

Bild


41 Ford Coupe.

Bild


Brälla kollar in en 41 Willys Pickup.

Bild


Den ville jag ha...men priset passade inte riktigt min plånbok, en Ford 427 från 1965 med långa gjutjärnsheaders som förmodligen behöver gås igenom för "endast" $15000...hmm dom börjar bli dyra. :?

Bild


Ventilkåpor till ARIAS Hemi...dom baserades ju på Cheva Big Block.

Bild


Mer insug, mitt i bilden ligger ett Edelbrock RR3 "Rat Roaster" till 426 Hemi, det fanns utföranden med två förgasare i rad eller cross ram av "Rat Roaster" också.

Bild


Nu är vi inne på riktig Hard Core Ford Porr, Tunnel Port toppar och insug till 427 FE som tillverkades 1967.

Bild

Stötstången går i ett rör genom den stora insugskanalen i insuget.

Bild


En Cheva 55 som kör i D/Gas...ja depån är alldeles ju bredvid swap området.

Bild


Det tillverkades aldrig något tunnel ram insug till Ford FE men här är en lösning om man nu absolut vill ha ett, en adapterplatta till FE gjord för ett Cheva Big Block Tunnel Ram insug som bultas uppe på.

Bild


Mer Ford FE porr, 427 High-Riser toppar från 63-64 med sina höga insugskanaler, High-Riser topparna som likt Tunnel Port på bilderna tidigare var rena racegrejjor, Fords 427 High-Riser förbjöds av NASCAR till 1965 års säsong samtidigt som Mopar 426 Race Hemin då det ju inte var serietillverkade motorer som allmänheten kunde köpa utan framtagna enbart för racing.

Bild


En massa gamla fräna Magnesiumfälgar.

Bild


Ett par tuffa "generic" framlyktor, en av mina garagekamrater hadde ett likadant set på sin 39 Plymouth tidigare.

Bild


Sista bilden denna gång får bli på en fälg från ett företag som hette Motor Wheel och kallades "Fly", en väldigt lätt fälg som var ganska populär i början-mitten på 70-talet i dragracing, dom hadde ett par racingfälgar till under samma tid som kallades "Spyder" och "Flea".

Bild


Mer bilder finns så det kommer mera...kanske redan till påskhelgen om det vill sig...typ om en vecka eller så...så håll ut. 8-)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 07 apr 2019, 08:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 jun 2014, 21:43
Inlägg: 1314
Ort: Umea Sweden
Läckert !! Kunde snabbt konstatera att svetsresultatet på Keith Black blocket va aningens varierat . . . Nu e väl funktionen de viktigaste , men de såg sådär ut va . . . :lol: :lol: :lol:

_________________
-41 "Carnelian Zaphir"
-67 "Carnelian Zleephie"
-50 "Amethystian"
-05 "Obzidian"


. . . Ol`n`kool Kustom sleds of Umea . . .

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 16 apr 2019, 22:34 
Offline

Blev medlem: 11 jun 2014, 11:50
Inlägg: 56
Håkansson !
Citat:
Det tillverkades aldrig något tunnel ram insug till Ford FE men här är en lösning om man nu absolut vill ha ett, en adapterplatta till FE gjord för ett Cheva Big Block Tunnel Ram insug som bultas uppe på.


Fick påringning av en detaljgranskande Chevagubbe från Jämtländska skogarna som påpekade upprört att detta är inget CBB insug och som CBB ägare är jag ju faktiskt beredd att hålla med :)

Gjorde det där Google och kom fram till att det är nått sorts Ford båt insug för det stod nått om Kliviland !


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 20 apr 2019, 18:42 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 162
Ort: Umeå
Ja man kan ju inte ha sån tur att man har rätt jämt. :roll: ;)
Känner jag den detaljgranskande Chevagubben från Jämtland rätt får jag nog äta upp detta under en rätt lång tid framöver. :P
Men visst är det så, något Chevainsug är det inte för dom har ju insugskanalerna ordnade två och två vilket jag inte tänkte på då jag skrev...så då finns det ju inte så mycket att välja på då insugskanalerna på detta insug är individuella, Mopar Hemi eller Ford.
Nu är nog detta mest troligt ett Ford och då Cleveland som du säger, själva insuget är nog ett Weiand då dom flesta andra har valley pan ingjutet vilket just detta inte har.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012