Nailheads

Hotrod kustoms dragracing
Aktuellt datum och tid: 23 okt 2018, 14:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 302 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 jun 2014, 09:05 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
På förekommen anledning så börjar vi väl om från början.... :roll:
Får lyfta över den gamla tråden med en hel del handpåläggnig då alla svenska tecken är fucked i de gamla versionen! :evil: ..så ser ni lite konstiga tecken så har jag bara missat detta... :oops:

Håller på att återställa en mahognyracer från 1937 till ett ursprungligt och lite milt customiserat stuk. Båten är konstruerad av en av Sveriges främsta båtkosntruktörer på den tiden, Gideon Forslund i Stockholm och av modellen Ess. Den hade ursprungligen en Ford V8 sidventilare från 1936-37. Ratt, styrstång och snäcka är från 1932, Fords mest legendariska år och ratten fanns bara i detta utseende just 1932!.
Idag sitter en Buick/Rover 215 V8 helaluminium i den, dock ej startad ännu.
Båten saknade helt reglage, elsystem, rutor, klädsel mm, allt detta skall åtgärdas och förhoppningsvis kan sjösättning ske sommaren 2015! :roll:

Så här såg båten ut när den kom:
Bild
Bild
Bild

Motorn såg ut så här:
Bild

Lite godis har inköpts till den som nybyggd förgasare från USA:
Bild

..och självklart nya Offy-kåpor:
Bild

Nytt elsystem har jag byggt nu under våren:
Bild
Bild

Kablarna skall klamras och snyggas till efter allt har funktionstestats!

Fick tag i lite NOS-prylar med, väldigt ovanligt att hitta dessa i kartong kan jag intyga!
Bild

Återkommer med mer bilder på hur arbetet fortskrider med ny instrumentering, inredning, bottenmålning mm...... :wink:

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Senast redigerad av Hugger69 01 jul 2014, 12:34, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 09:55 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Nästa steg blev att ta tag i instrumentpanelen!

Jag hade ganska tidigt klart för mig vilken typ instrumentuppsätning det skulle vara. Efter en del letande så vart det dessa instrument från Autometer:
Bild

Brytare ville jag ha och gärna känslan hos de där gamla kromade med riktigt skön feeling när man drar och trycker.....ni vet vad jag menar! Amerikanska Cole-Hersee tillverkar fortfarande dessa i samma utförande som de var redan på 30- 40-talet! Sedan har jag alltid tyckt om att få starta en V8 med startknapp, det vore fränt och tidsenligt...gissa vem som har sådana i rätt stil med? Just d, C-H!
Så här ligger de samlade och väntar på montage:
Bild

Då uppstod frågan....hur skall allt detta monteras i Kurre då för att de skall se "rätt" ut ur alla aspekter? Jag funderade på att bara klämma in dem på mahognypanelen i ett trevligt mönster. Mitt i skulle det vara, det såg bäst ut på Kurres helt släta oborrade mahognybräda. Den enorma ratten skymmer så mycket av sikten på sidorna så det var inget snack!
Dock tyckte jag att de såg lite ensamt ut så för att få instrumenten och knapparna att hänga ihop så skulle ju en liten instrumentpanel bli bra! Rosettpolerat RF eller kanske vatten- eller laserskuret? Vilket i-landsproblem jag hade fått på halsen!
Med hjälp av en kompis, som äe en guru på klassiska båtar kom så lösningen...han hade en gammal Gideon Forslund-panel liggandes som jag fick låna hem och eureka, där hade vi det!
Bild

Här är även en autentiskt bild med denna panel monterad i en Essbåt liknande Kurre II! Den bilden bekräftar att mitt val av placering inte var så ogenomtänkt ändå! :)
Bild

Forslundpanelen var dock anpassad för en helt annan standard av mätare än de vi har idag och alldeles för liten så hur gör jag då? Jag fick kontakt med en lokal tusenkonstnär med egen CNC-fräs utanför Umeå och tillsammans med honom och en reklamfirma så tog jag fram en egen panel anpassad till dagens standardstorlek på mätare men med den gamla ursprungliga panelens intentioner! Vart ganska ok tycker jag själv! :)
Bild

Den stooora svarta Fordratten hade ett trist centrum som bestod i en platt rund skiva i rostfritt, här behövdes det omtag!
Då Gidde och Essbåten tidigt hade kopplingen till Fords bilprogram, hemsk tanke för en Chrevolet Camaro-ägare, med ratt, styrväxel och motorer så kändes det naturligt att leta bland Fords rattcentrum för att hitta något passande. Valet föll till slut på en centrumknapp från Ford 1940 med en diskret men otroligt vacker V8-logga i mitten med formgivningsrötterna djupt förankrade i art deco. Då Kurre är skapad runt 1937 så sitter denna stil som handen i handsken! Pga att Kurres ratt är från typ 1932 så fick det återigen bli ett hemmasmide och en förnyad kontakt med min sedan tidigare anlitade CNC-bekant! Efter lite bollande och testkörningar så tog vi fram denna i aluminium:
Bild

Efter glasblästring så lackade jag den sidenmatt svart och fyllde i loggan med matt faulröd färg. Den sitter som en smäck efter detta:
Bild

..och så här ser det numera ut i Kurres cockpit:
Bild

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 10:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 jun 2014, 18:02
Inlägg: 1171
Ort: Sandviken (Outbackrodders)
härligt att få föllja från början igen :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 11:51 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Ha, ha eller hur! :lol:
Det blir en riktig genomkörare för mig med och tid tar det, ett jädrans pillande med dessa :evil:-tecken för å,ä och ö!

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 13:36 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
En annan sak som numera kan bockas av i Kurres färd mot vattnet är färdigställandet av sitsar och klädsel.

Färst började jag med att försöka hitta bildbevis på hur dynorna säg ut i en Essbåt från slutet av 30-talet. Min kompis träbåtsexperten Anders V kontaktades, internet genomsöktes och tidskrifter genomlästes....utan resultat! Jag hittade ingen bra dokumentation på hur en klädsel kunde se ut så det fick bli en blandning av eget tycke och smak samt inspiration från andra samtida båtar..

Jag visste att skinnklädsel, fjädrande bottnar och tagelstoppade dynor skulle spräcka min budget med råge så det fick bli någonting mera rimligt men som kanske ser ut som nyss nämnda, om man kisar lite!

Bild
Bild

Stommarna tog jag fram genom att färst göra mallar i kraftig kartong som sedan överfördes till björk- och furuplywood. Hålborrning vidtog innan ytbehandling skulle till. Efter heta tips på ett båtforum så valde jag att expoy-behandla stommarna för att slippa framtida fuktproblem. Det var spännande då jag aldrig använt det förut men det gick utmärkt och finishkraven är ju låga på stommarna som inte syns ändå, det viktiga är funktionen.

Jag fick tag i stoppning från Svenska Dynor i Flarken som normalt levererar dynor till husvagnar. Olika hårdhetstal och tjocklek användes till sitsen respektive ryggstödet för bästa komfort.
Sedan togs allt detta till Fa Bilklädsel här i Umeå för montage och sömnad. Denna firma gjorde även dynorna till racerbåten Sverige efter tips från undertecknad!

Ett förstklassigt arbete utfördes av Göran:
Bild
Bild

Jag valde att ha enkla släta sitsar men ribbade ryggar för utseende och känsla, svår balansgång detta!
Färgen är identiskt med den i S-1 Sverige typ British Racing Green, svår att återge i bild bara!
En snabbmontage i Kurre ser ut så här, beklagar bildkvalitén då jag fipplat med kameran på nåt sätt!
Bild
Bild

...visst har det blivit lite skillnad i cockpit sedan båten kom hit!?
Före:
Bild

...å efter:
Bild

Det som saknas här nu att få till reglagen får gas och växel!

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 14:44 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Proveniensen gällande Kurre eller "Hur en låga tänds..."

Bild

Ett ord, proveniens, som min bekant träbåtsfanatikern tjatat på mig om och som jag faktiskt tills helt nyligen inte riktigt förstått vad det betydde! Jag har dock ovetandes om ordets innebörd alltid strävat efter att ta reda på mina objekts historia så långt det har varit möjligt! Kurres hela existens är faktiskt helt beroende av ovanstående bild!

Hur kommer det sig då, undrar vän av ordning? Vad fasiken har ett simpelt gammalt spritkök, som ingen ändå hört talas om, med en skinande mahognyracer från Gidde Forslund att göra?
Jo, se det skall jag försöka återge inom ramen för denna bloggposts begränsade utrymme!

Beställaren av Kurre II, avdelningschef Gunnar Lindmark, hade under sina år som chef på WeZäta, sedemera Esselte, ett antal små sidoprojekt inom ramen för uppfinnarkonsten. Han pillade med lite av varje och var även engagerad i Svenska Uppfinnarföreringen. Han erhöll ett flertal patent och ett av dem var för förbränningsanordningen och skapandet av spritgasköket Punker. Detta patent gällde i ett 20-tal länder och användes även till motorvärmare och värmelement.
Gällande företaget Punkers övriga historia och om Gunnar var vd eller likande vet jag idagsläget intet.
Här ses Gunnar Lindmark till höger i bild samtalandes med hr ingenjör C.A Hult under ett av Uppfinnarföreningens sammanträden:
Bild

Punkerköken, kanske tillsammans med övriga patenrätter, gjorde att Gunnar till slut skrapat ihop tillräckligt med kapital för att han skulle kunna skaffa en våning på Östermalm samt skaffa ett fint sommarställe på Örsö, som för övrigt finns kvar i familjens ägo än idag. För att ta sig mellan KMK:s brygga vid Djurgårdsbron och Örsö så beställde Gunnar en snabbgående racerbåt av Gideon Forslund - Kurre II var född! Kurre I var troligen båten innan helt enkelt!?
Efter att ha letat efter ett exemplar av detta kök, som faktiskt gav Kurre ett liv, så hade jag" turen" att vinna en auktion på Tradera på ett N.O.S två-lågigt Punkerkök Mod D2! I originalkartong och komplett med instruktionshäfte och Punkers egen justeringsnyckel, snacka om proveniens va?
Bild

Punkerköken var estetiskt väldigt vackra med ett sinne för detaljers utformning, titta bara på reglagen och tanken:
Bild
Bild
Bild

...notera även denna lilla detalj längst ner på instruktionshäftets sida:
Kan de månne stå för WeZäta Gunnar Lindmark? ;)
Bild

Det var en del av Kurres intressanta proveniens som jag känner till så långt!

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 14:46 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Då har det blivit dax för Kurre att få lite färg på sin epoxybehandlade botten. Efter samtal med diverse erfarna personer så fick jag tipset att först tvätta av botten och den gula epoxyprimern med vatten, därefter slipa lätt och sedan var det fritt fram.

Efter ovan beskrivna procedur så började jag, efter tips från Klassiska Båtar, att maska upp den övre delen av den vita randen:
Bild

Sedan var det dax för påläggning av det första av tre lager vit, riktig naftabaserad färg från Nordsjö!
Bild
Tejpen bort å dit med med ny. Efter överläggning med mig själv så föll valet på en 25 mm hög rand med lite högre höjd i stäven..
Bild

...sedan spärrmålning av tejpen:
Bild

Jag har valt att köra utan kritande bottenfärg av flera anledningar men de främsta är väl att här uppe i Bottenviken så har vi ringa eller ingen påväxtning alls på botten och sedan ville jag kunna få en bruten snygg färg till botten, fåfänga slår det mesta! :roll:
Jag valde att låta bryta en redan grön färg från Segelshopen, Brava Supersmalto Verde. Vilket vackert namn på nåt simpelt som en oljefärg va?
Den lokala färghandlaren från Nordsjö fick en bit tyg från Kurres nyklädda sitsar att bryta mot och skred sedan till verket.

Efter två varv av den brutna färgen så blev det så här, blankt som f-n men det får man ta!
Bild
Bild
Bild

Här ser man även att jag mattat ner fernissan för 2 kommande fernissalager.
Jag har lagt på alla färg med skumgummiroller och sedan efterstrukit med en bra pensel för oljefärg.

.....fortsättning följer! :)

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 14:48 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Av flera anledningar så blev det inget båtåka sommaren 2013 heller.... :(

Här är Kurre på väg att få motorn injusterad mot axeln och korrekt inkopplad i övrigt. Motorn var bara ilagd innan försäljning och hade inte funkat alls att använda i det skick den var! ....men synen av Kurre i verkstan var go, vilken bak va? :P

Bild

Kurre har även fått sin alldeles egna vagn så nu är det lättare att rulla runt på det gamla varvet!
Bild

Rover-8:an som satt i vid köpet gick för visso igång och lät underbart en stund vilket, en kompis på besök kan intyga:
Bild

Det bilden inte visar är hur vattnet sprutade från de blanka, fina, suspekta och hemmagjorda, kyllimporna likt Fontana di Trevi och som fick mig att börja tänka på annat detta år....

Annat bestod även bland annat av att förstärka Kurres infästningar för pollaren i fören. Jag snickrade till några furubitar som förstärkning mellan däcksbalkarna och avslutade med en bit ek på toppen, eller botten hur man nu ser på det! Det hela skall sedan avslutas med en 2 mm rostfri plåt, ej tillverkad ännu, som ytterligare förstärkning.
Vart väldigt bra så sedan kan man förtöja utan risk för att rycka loss en bit av det vackra fördäcket! Allt skall sedan linojlas för den räta känslan. Här kommer även staget från stäven att fästas.
Bild

Styrstången som löper genom hela båten saknade en lagring på mitten så en sån tillverkades i furu efter eget tänk och gammal båtbyggarkonst, keep it simple:
Bild

....fortsättning följer! :)

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 14:50 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Gasreglage, gösstake och knap.

Då man inte kunde åka båt i sommar fick man jobba med båt i stället! Passar mig bra då det inte funkar att jobba så bra med händerna under vintern för mig då jag står i en båthangar utan värme eller isolering.
Testade först hur den nyinköpta gasreglaget kan tänkas att te sig, blir lagom retro:

Bild

En av punkterna var att förbereda montaget av gösstake och knap i fören. Borrade och försänkte för knapen:
Bild

Det är fruktansvärt gött på gränsen till erotiskt att provmontera nykromade originalbeslag på ett glänsande mahogny/oregon pinedäck:
Bild

......fortsättning följer! :)

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 27 jun 2014, 14:51 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 847
Ort: Teg
Rutor, mahognylister och kladd!
Kurre kom ju till oss som ett icke avslutat renoveringsprojekt. Häri ingick färdigskurna, härdade och klara glasrutor samt tillsnickrade mahognylister till desamma. Då jag aldrig tidigare monterar rutor i en klassisk mahognyracer så var våndan stor innan jag skred till verket. Först monterades respektive ruta i passande utrymme. En viss justering av de befintliga rutsargarna fick göras men på det stora hela så var passformen rätt god. Efter tätning med typ Sika så gosades rutan fast och hölls på plats med några snedställda spikar.

Bild

Bild

Efter sedvanlig härdning av tätningskletet så var nästa steg att finsnida till de redan framtagna rutlisterna i mahogny. Innan dessa monterades så la jag en sträng klet för att täta runt rutan. Efter att kikat runt på vad man gjorde på 30-talet och med erfarenheten från vår tidigare båt från Sjöexpress, Trolle, så valde jag att spika dessa lister med avklippt mässingsspik. Tipset om att klippa spiken fick jag av en möbelsnickare som menade att det är mindre risk för sprickbildning med klippt spik!? ..sedan var ju spikarna ändå lite för långa så... :)
Jag förborrade varje spikhål i listerna med en 1 mm borr innan montage. Hela montaget med klet, listanpassning, borrning, klippning av spik samt montage tog 2-3 timmar per ruta, så jag tog en dag i sänder.
Bild

Bild

----gick en hel del plasthandskar, tejp, lacknafta och Torky-papper till detta jobb! :)
Färdig!

Bild

....fortsättning följer!

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 302 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012